torsdag 30. september 2010

Technical description for Feetless Biking System - single verson

For english, just wait and I will try to translate. You can also see this link in German: Koeltgen F.B.S.

Wilhelm Koeltgen foretrekker å bygge sitt system F.B.S på BMW motorsykler pga ei stivere ramme og dermed større sikkerhet. Boxermotoren vil også kunne fungere som et ekstra sikkerhetsmoment for å unngå å få beina i klem dersom sjåføren skulle være uheldig og velte. Systemet fungerer komplett med trykkluft og elektronikk. I en toppkoffert bak på motorsykkelen sitter to uavhengige trykkluftsystemer som jobber simultan, eller hver for seg dersom de skulle oppstå en teknisk defekt på den ene.



Støttehjulene er hengslet fast på rammen til motorsykkelen. Fra hvert støttehjul går det hvert sitt stag bakover til trykkluftsylinderen. Når systemet er aktivert skyves stemplene ut og hjulene løftes opp. Det er alltid nok trykkluft i de to reservebeholderne med luft. Dette gir en sikkerhet dersom begge systemene skulle svikte samtidig, slik at hjulene likevel kommer ned. Wilhelm Költgen kan fortelle at han aldri har hatt noe feil med dette systemet i løpet av de 20 årene han har utarbeidet det, så kvalitet og sikkerhet er helt klart i fokus.

Komponentene er av rustfritt stål og er først og fremst produsert i hans eget verksted. De pneumatiske elementene er utviklet i samarbeid med FESTO som er en ledende fabrikant for pneumatikksystemer. Aktivering av systemet blir tilpasset brukerens behov. Kontrollenheten er plassert ved styret og inneholder aktivering for F.B.S. og en elektronisk pneumatisk styring for girskiftet. Girskiftet kan også ordnes i sin helhet med en elektronisk komponent. Jeg forsto det slik at min sykkel vil få elektrisk girskifte.



Bildet over viser kontrollenheten og bryterne på sykkel min slik den står i dag. Willi vil bygge den om med noen annen utforming, og han lovte meg at det skulle bli seende bra ut, var jo tross alt første gang han bygde en slik sykkel for ei mc-babe ;) Han vil også bytte noen funksjoner over på venstre hånd, da alt står i dag på høgre pga den forrige brukerens tilpasning. Vil komme tilbake nærmere med bilder og mer detaljert forklaring på løsningen for min sykkel når den er klar :)

Fotbremsen på sykkelen vil også bli flyttet opp til styret. I en vanlig kjøresituasjon er den originale integralbremsen med ABS mer en god nok, men ved behov vil den bakre bremsen aktiveres ved en liten bryter som står innerst ved bremshandtaket.

For brukere med bevegelseshemming lager Költgen forskjellige løsninger av fothvilere som er tilpasset brukerens behov, det viktigste er at beina ikke fikseres på sykkelen slik at sjåføren ikke sitter fast i sykkelen ved eventuelle uhell. Jeg vil få fotbrett med en liten kant som skal hindre at beina mine faller av fothvilerne.

Takker Christian for hjelpen med denne beskrivelsen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar